fredag 26. mars 2010

”Deltakelse og fellesskap”Foreldres erfaringer i interesseorganisasjonen Ups&Downs

Bodil Molander Dale har skrevet mastergradsoppgave i samfunnsarbeid om foreldres erfaringer med foreningen Ups&Downs våren 2010

Bakgrunn: Samfunnsarbeid handler om å ta ansvar for hverandre, og er blitt omtalt som kollektiv handling og endringsarbeid. Interesseorganisasjonen Ups&Downs ble stiftet av noen foreldre i Oslo 1989. Fellesskapet – kollektivet, er skapt av foreldre til foreldre, barn og familier. Studiens hensikt var å få kunnskap om foreldrenes medlemskap i en interesseorganisasjon. Gjennom studien ble fokus rettet på foreldres erfaringer av medlemskapet og deres sosiale deltakelse. Metoden som er brukt, er kvalitative fokusgruppesamtaler. En semi-strukturert intervjuguide var utgangspunkt for samtalene. Et strategisk utvalg av foreldre ble satt sammen til to fokusgrupper. Til sammen 7 foreldre deltok, 5 mødre og 2 fedre. Ved å ha et hermeneutisk perspektiv på samtalene mener jeg å ha åpnet for å få svar på mine forskningsspørsmål. Funn: Foreldre har skapt et fellesskap for seg selv, barna og familien. Foreldre forteller at medlemskapet utvikler vennskap og gir identitetsfølelse, og at de betrakter medlemskapet som noe langvarig. Foreldre deltar aktivt i fellesskapet ved å dele erfaringer og kunnskap. Interesseorganisasjonen har karakteren av en sosial møteplass, som de kan oppsøke ved behov. Fellesskapet i Ups&Downs gir medlemmene en plattform, med muligheter for sosial deltakelse innenfor de betingelser, som samfunnet til enhver tid gir. Kunnskap fra denne studien vil kunne være med på å endre innhold i undervisnings-planer ved utdanning av jordmorstudenter. Diskursen kan ta en ny vei.

“Participation and Community” Parents’Experiences in Interest Group Ups&Downs

Background: The interest group Ups&Downs was founded by parents in Oslo in 1989. The community of interest is created by parents for parents, children and families. The aim of this study was to gain knowledge about how parents of children with Down syndrome, experienced their membership in the interest group Ups&Downs. Method: The empirical data were produced in focus groups with a semi-structured interview guide as a base of the conversations. Two focus groups were conducted with a total of seven parents, five women and two men, all from the interest group. Ups&Downs. The conversations were based on the parents´ experiences and challenges in meeting the community. By having a hermeneutical approach to the interviews, I propose that I have achieved relevant answers to my objective. Findings: Parents have created a community of shared experiences for themselves, their children and their families. Parents express that the membership creates friendship and provides one with a feeling of identity. They also see the membership as long-term. Parents actively participate in the community Ups&Downs by sharing experiences and knowledge. The interest group is characterized as a social meeting place, which they can seek out when needed. The companionship in Ups&Downs gives the members a platform with possibilities of social interaction within the constraints depicted by the society. Knowledge proposals: The parents in this study have showed experiences of value. The findings should be implemented in the education of midwives. Consequently, the curricula should be changed accordingly.
Kontakt bmd@hib.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar