onsdag 3. mars 2010

Jentemobbing og antimobbeprogrammer

Utestengt, isolert og baksnakket! Jenters skjulte mobbing i norske antimobbeprogrammer. Masteroppgave i samfunnsarbeid, Høgskolen i Bergen, Høsten 2008, Kari Myklebust, karmy5@hotmail.com

Det har frem til nylig vært forsket betydelig mindre på jenters skjulte mobbing enn på gutters ofte mer fysiske omgangsformer. Antimobbeprogrammene som benyttes i skolen i dag vil nødvendigvis bygge på eksisterende forskning, og programskaperne er blant de ledende forskerne på mobbefeltet. Det at jenter frem til nå har blitt viet mindre oppmerksomhet enn gutter gir grunn til å anta at mobbeutsatte jenter ikke er tilstrekkelig ivaretatt. Jeg søker i den anledning å avdekke om de to mest brukte programmene, Olweus og Zero, tematiserer jenters skjulte mobbing; og i så fall på hvilken måte. Dette gjennom å foreta kvalitative innholdsanalyser av programmenes lærerveiledninger. Målet er å bidra med ny kunnskap som kan komme lærere og programskapere til nytte. Kunnskap som i tråd med feministiske prinsipper vil kunne bedre de utsatte jentenes skolehverdag. Undersøkelsene mine viste i så måte at jenters skjulte mobbing ble underkommunisert i lærerveiledningene, noe som langt på vei skyldes at den er vanskelig å oppdage og lite forskningsmessig belyst. Det kan i tillegg virke som om spørreskjema som metode ikke er tilstrekkelig med tanke på å fange opp jenters handlinger. Lærere får lite konkret å gå etter med tanke på å oppdage indirekte mobbing, og det er heller ikke utviklet fremgangsmåter som tar sikte på å stoppe denne skjulte mobbingen. Programskaperne fremhever likevel at denne plagingen er like viktig å sette en stopper for som mer synlige plageformer.  

Excluded, isolated and talked about! Girls hidden bullying in Norwegian anti bullying programs. Master in Community Work, Bergen University College, Autumn 2008, Kari Myklebust, karmy5@hotmail.com

Until recently the research on girls`hidden bullying, compared to boys` often more physical ways of behaving are less developed. The antibullying programs build upon and are created by leading researchers in the field of bullying research. The fact that many studies deal with violence and aggression and that the persons studied have been boys, leads me to believe that girls exposed to hidden bullying are not included in the teachers instructions. I wanted to find out whether the two most used programs in Norway, Olweus and Zero, makes girls hidden bullying an issue. And if they do, in which way do they do it? I have done a qualitative analysis of the content in the teacher instructions that follow the programs. My aim is to contribute new knowledge for teachers and the authors of anti bullying programs, knowledge which, according to feministic principals, has the possibility of making the exposed girls life at school better.  I found that girls and hidden bullying were not given much attention in the teacher instructions. Bullying girls and girls being bullied are difficult for teachers to observe.  It also seems that standard questionnaires do not necessarily tap the experiences of girls. The teachers are not given concrete help when it comes to indirect bullying, and therefore teacher instructions are in need of further developing. It is however still emphasized by the creators of the programs that this kind of behaviour has to be dealt with.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar