onsdag 27. oktober 2010

Kunnskap, deltakelse og mestring. Minoritetsspråklige gutters erfaringer i forhold til gjennomføring av videregående skole


Forfatter: Gunn Indrevær

Forskning viser at utdanning er viktig i forhold til muligheter for arbeid, god helse og samfunnsdeltakelse generelt. Minoritetsspråklige gutter er, i følge statistikken, en gruppen som ofte slutter på videregående skole eller fullfører uten å bestå.
Hensikten med denne studien er å få kunnskaper om minoritetsspråklige gutters tanker og erfaringer om hva som hemmer og fremmer deres gjennomføring av videregående skole. Studien er basert på kvalitativ metode.
Det ble gjennomført to fokusgruppe med fire gutter i hver gruppe.
Hovedfunnene fra fokusgruppesamtalene: Guttene er tydelige på at utdanning er viktig og at de går på skole for å lære. De peker på at for å lykkes i videregående skole må de få med seg nødvendige kunnskaper fra barne- og ungdomsskolen. Hver enkelt elev må få den hjelp han trenger for å følge med i undervisningen, noe som betyr ulik hjelp utfra hvordan den enkelte lærer best. Foreldre er viktige for å motivere til skolearbeid, og lærerne må samarbeide med foreldrene. Respekt og deltakelse er viktig for å motivasjon. God relasjonen mellom lærer og elev er svært viktig, læreren må vise at hun/han bryr seg om eleven. Guttene har erfart at det stilles lavere forventninger til minoritetsspråklig elever og deres foreldre, noe de er kritiske til. Flere lærere med flerkulturell bakgrunn bør ansettes på skolene.
Nøkkelord:

”Dialog og mestringsfølelse, få delta og komme på toppen av bølgen.”


Master's thesis in Community Work:

Knowledge, participation and achievement. Minority boys' experiences in relation to the implementation of high school
Author: Gunn Indrevær
Research shows that education is important in relation to opportunities for employment, good health and participation in society in general. Linguistic minority boys, according to statistics, a group that often end in high school or complete without the pass.
The purpose of this study is to gain knowledge of minority boys' thoughts and experiences on what inhibits and promotes their completion of high school. The study is based on qualitative methods.
It was conducted two focus groups of four boys in each group.
The main findings from focus group discussions: The boys made it clear that education is important and that they go to school to learn. They point out that to succeed in high school, they must get the necessary knowledge from primary and secondary school. Each student must get the help he needs to follow the instruction, which means using different based on how the individual learns best. Parents are important to motivate schoolwork, and teachers must collaborate with parents. Respect and participation is important for motivation. Good relationship between teacher and pupil is very important, the teacher must show that he / she cares about the student. The boys have learned that there are lower expectations for minority students and their parents, they are critical of. More teachers with a multicultural background should be appointed in schools.
Key words:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar